RAH

RAH – Reciprok antagonist hæmning.
Effektiv behandlingsmetode, hurtig smertelindring på muskel og ledsmerter.

Strækrefleksen og RAH

– Påvirk nervesystemet og fjern smerten

Reciprok antagonist behandling går ud på at påvirke nervesystemet, til at ændre signalet til en muskel, så den slapper af.

Eksempel:
Når vi aktiverer biceps, musklen der sidder på forsiden af overarmen, så sender hjernen automatisk to signaler ud til overarmen:

1. Træk muskelfibrene sammen i biceps
  2. Send hæmmende signaler til triceps, overarmens bagside, for at skabe bedre forhold for at biceps kan arbejde

Det er noget rod hvis biceps og triceps forsøger at arbejde samtidig, det er en ubalance, der fx kan forekomme ved hjerneskade. Ved raske mennesker, kan vi benytte dette system til at få muskler der er spændte og gør ondt til at slappe af.

Der anvendes en reflekshammer eller hurtige ryk fra terapeuten til at påvirke nervesystemet. Når en refleks aktiveres, sker en hurtig sammentrækning af en muskel og samtidig en hurtig afspænding af den modsatrettede muskel (antagonisten).

Prøv det selv

1. Stå med samlede fødder og strakte knæ. Bøj forover og registrer hvor langt du er fra at nå gulvet med dine fingre, uden at bøje dine knæ.
  2. Bøj og stræk nu dine knæ, mens du klapper på dine lår (stimulere forsiden af låret = aktivere nervesystemet)
  3. Stræk nu knæene igen og bøj forover og se hvor langt du nu kan komme ned, altså nu hvor hjernen burde have sendt et signal til bagsiden af lårene om at slappe af, fordi vi lige har aktiveret forsiden.

RAH-behandling er et supplement i din behandling og står aldrig alene. Vil du selv prøve det, så book en tid ved Linea, du kan også sende hende en mail pålinea@kompletfysio.dk.