Ryg

Rygsmerter

Vi udsætter vores kroppe for mange belastninger i løbet af dagligdagen. Disse fysiske belastninger kombineret med uhensigtsmæssig kost, for meget stress og mange andre faktorer kan medføre rygsmerter.

Hvad skyldes rygsmerter?

Rygsmerter kan være til stor gene og have en stor påvirkning af dagligdagen. Rygsmerter kan stamme lokalt fra spændte muskler i ryggen, hvor massage kan lindre akut, men sjældent løser den udløsende årsag til spændingernes opståen. Rygsmerter kan stamme fra rygsøjlen og ribbenene, hvor de kan låse sig, der kan opstå inflammation ved gentagne uhensigtsmæssigt bevægemønster, en disk imellem ryghvirvlerne kan trykke på nerven, sammenfald i ryggen og slidgigt mm. Smerter i ryggen kan ligeledes stamme fra bækkenleddene. Det kan skyldes bækkeninstabiliet, en låsning, benlængdeforskel eller andet. Derfor er en grundig undersøgelse vigtigt.

Kom med til ryghold

Holdet henvender sig til dig med rygsmerter, det kan være stivhed i ryggen, hold i ryggen. Det kan også være dig der mangler styrke i ryggen, føler at du falder sammen og svært ved at sidde og stå oprejst i længere tid uden at få ondt eller blive træt i ryggen. F.eks. efter diskusprolaps eller anden skade, hvor der er behov for træning.

Årsager til dine rygsmerter

Diskusprolaps og udposning af diskus

En diskusprolaps i lænden opstår ofte i forbindelse med et tungt løft eller en pludselige uhensigtsmæssig bevægelse i lænden. Man vil typisk få smerter i lænden og udstrålende smerte til et ben, sjældnere i begge ben. Smerterne lindres normalt, når trykket på nerveroden bliver gjort mindre, fx ved at man ligger ned. Foroverbøjning og sidebøjning mod den side, hvor man har bensmerter, gør derimod ofte smerterne større.

Ud over smerter har man ofte ændret følesans i et område på benet. Man har desuden tit få nedsat kraft i benet, ofte så man ikke kan stå på tæer eller hæle. Man kan også få forstyrrelse af vandladning, afføring- og seksuelfunktion, hvis man får det, skal man omgående kontakte læge.

Facetsyndrom – facetledsyndrom

Facetsyndrom eller facetledsyndrom dækker over flere problemer i de facetled, der findes mellem ryghvirvlerne.

Symptomer på facetsyndrom er hold eller låsning i rygsøjlen (nakke og brystryg), smerter og spændinger mellem skulderblade og skarpe jag i ryggen. Denne type rygskade kan komme snigende, men kan også komme akut efter fysisk arbejde.

Årsager til facetsyndrom kan være manglende bevægelighed i rygsøjlen eller andre steder i kroppen, stress, ensidigt og stillesiddende arbejde m.m.

Bechterews sygdom

En kronisk betændelsessygdom hovedsagelig i rygskelettet, men også i led og andre organer.

Forekommer hyppigere og opstår tidligere hos mænd end kvinder. Rammer ca. 1-2 promille af den voksne befolkning

Tilstanden er karakteriseret ved gradvis forværring af smerter og stivhed i lænderyggen, smerter som ofte sidder i hele rygsøjlen og bækkenet. Natlige smerter og morgenstivhed dominerer. Symptomerne bedres ofte hen ad dagen og ved fysisk aktivitet.

Skæv ryg (skoliose)

Sideskævhed i ryggen som for det meste opstår i puberteten og oftere blandt piger. Forekommer hos 3 %, men kun 1 af 10 har behov for behandling

Normalt har personer med skoliose ikke flere smerter i ryggen end andre. Måske kan de lettere udvikle såkaldt degenerative forandringer i ryggen

Rygslidgigt (spondylose)

Slidforandringer i rygsøjlen, i hovedsagen i leddene mellem ryghvirvlerne og ved disci. Findes hos de allerfleste over 40 år, men kun et fåtal har symptomer.

Kan betragtes som ryggens rynker og grå hår. Ryggen må gerne bruges alligevel, ligesom man godt må smile, når man har rynker omkring munden.
Tilstanden er ofte ikke forbundet med særlige gener fra ryggen. Slid-forandringer i nedre del af ryggen kan dog give smerter, som forværres ved fysisk belastning.

sygeforsikring-danmark-logo

Tilskud

Du kan spare op til 133 kr.- ved første behandling og 88 kr.- på de efterfølgende behandlinger*.